ŠTO JE TO LJUBAV?
Piše: Zoran Buhač, pedagog
Nikad prežaljeni Oliver Dragojević pjevao je te davne 1988. godine „Podsjeti me što to bješe ljubav…“. Bila je to ozbiljna ljubavna pjesma o nalaženju ljubavi koja nije samo mladenačka, zaluđena i pomalo nesmotrena, već zrela i odgovorna. Eto, nekad se iz pjesama s radija moglo nešto saznati, naučiti i osjetiti što nije danas baš slučaj. Danas se pod ljubavlju podrazumijeva slikovni sticker u poruci, emotikon, čokolada s ljubičastom kravom od 300 grama ili loše napravljan film na Netflixu. Ako je to izraz ljubavi u modreno doba, onda se doista moramo poput Olivera podsjetiti što ljubav jest.
Svatko će to učiniti sam za sebe i uz pomoć svojih voljenih, ali odgojiteljice u Zvjezdicama i Sovicama su otišle do početaka svih poimanja ljubavi i pitali djecu, koja svijet doživljavaju isključivo na osnovi svojih iskustava, što je to ljubav i te sve slatke stvari oko nje.
Pa su tako Zvjezdice dobile upitnik o ljubavi s pitanjima na koja su davale odgovore.
Ljubav je…
… da se ljubimo i volimo.
… Volim te!
… da voliš.
… ljubljenje u usta.
… kad te netko voli.
… beba, onak, jako mala.
Kako osjećaš ljubav…
… pa kad ti je vruće.
… sretan si.
… u srcu.
… pa da se volimo i grlimo i svakak.
… dok se zagrlimo, ja mami rečem da je volim.
… u srcu.
… u tijelu, kuca ti srce.
... onak, kao da se mama i tata ljube.
Kako znaš da te netko voli…
… ne znam.
… kad mi je mama rekla da me voli.
… to mi kažu.
… to se osjeća u tijelu.
… da ti neko da pusu.
… kad se zagrlimo i slikamo.
… znam. Kad sam najpametniji.
… kad mi je mama rekla.
… kad se zagrlimo i kad osjećaš da te netko grli.
Što misliš, tko te najviše voli…
… mama i tata.
… mama.
… tata.
… seka.
… Ivan.
Koga ti najviše voliš…
…mamu.
… mamu i tatu.
…seku.
… bracu i mamu.
… djeda i baku.
… Elu!
… Ivana.
… Josipa.
Što je to Dan Zaljubljenih…
… Valentinovo je da se poljubiš.
… ne znam.
… kad se svi ljubimo i grlimo i volimo i ljubav je u srcu.
… da cure daju dečkima i da dečki daju curama ono kaj su nacrtali.
… kad se cura i dečko vjenčaju.
… nedjelja.
… kad se ljubiš sa ustima.
… to ti je dan kad se volimo.
… kad se cura i dečko ljube.
Zašto se zaljubljeni često drže za ruke…
… zato što su muž i žena.
… da se žene.
… zato jer je to ljubav.
… da ne bi opali i da se zaljube.
… da se mogu ljubiti.
… da ne padnu.
… da se još više zaljube.
… tak si pokažu da se vole.
Sovice su su dobili samo jedno, ali vrijedno, pitanje:
(*najteže od svih…)
Što je ljubav?
… kad netko kaže lijepe riječi.
… kad nekom nešto pokloniš.
… kad se mama i tata grle.
… kad nekome dam ružu.
… kad nekome poklonimo ružu i kad ga voliš i grliš.
… kad se mama i tata ljube.
… kad nekome daš ružu.
… kad netko nekome da ružu.
… Kad te netko voli.
… kad netko kaže da pazi.
… kad nekome pomogneš.
… kad netko nekome da pusu.
… kad netko kaže „Volim te!“
… kad netko nekome pokloni ružu i kad se ljube u usta.
… kad mama nešto ne može napraviti pa joj tata pomogne.
Ako Vam ovo nije pomoglo da se poput Olivera s početka članka podsjetite što to bješe ljubav,
onda Vam nema spasa. Za vas su onda emotikoni, stikeri i druge površne stvari.
PROGRAM "SIGURNIJE ŠKOLE I VRTIĆI" - RADIONICA OPASNOSTI U KUĆI
Piše: Zoran Buhač, pedagog
U nastavku provođenja radionice s platforme Hrvatskog Crvenog Križa Sigurnije škole i vrtići došli do osvještavanja svih opasnosti koje se mogu naći u kući. Smatramo da smo u svojem domu sigurni, ali jako se puno rizika može pojaviti ako ne pazimo dovoljno.
Tako su naše Pčelice, Gusjenice i Sovice imale radionicu na temu sigurnosnih izazova u kućama. S kojim se opasnostima možemo naći u kojoj prostoriji u našoj kući. Bilo to porezati se, opeći se, biti izložen kemikalijama, ozlijediti ili doživjeti strujni udar. Statistika kaže da se puno više djece ozlijedi u svojem domu nego u prometu.
Djeca su dobila sheme s bokocrtom prosječne kuće i trebala su prepoznati koje se opasnosti mogu naći u kojem dijelu kuće. Ovo je osobito važno za djecu iz predškolskih skupina, koja će kad nagodinu krenu u školu, provoditi sigurno neko vrijeme sami kod kuće. Potrudimo se da ga provedu u sigurnosti.
VALENTINOVO - LJUBAV JE U ZRAKU U DJEČJEM VRTIĆU PROLJEĆE
Piše: Zoran Buhač, pedagog
Nema bolje pjesme da opiše atmosferu Valentinova nego „Love Is In The Air“ (iz naslova ovog članka) koju je je 1977. objavio australski pjevač John Paul Young. Ljubav jest u zraku, stvarno…
No, kada bismo sagledali što doista jest u zraku u Kloštru Ivaniću ovih dana pa čak i na Valentinovo, to ne bi nikako bila ljubav već neugodni mirisi koji otežavaju disanje. Bez disanja nema govorenja. Ako ne govorimo, kako ćemo onda svojim voljenima izjaviti ljubav.
Često se govori kako današnje društvo zastranjuje i postaje emotivno hladnije, kako se ljudi distanciraju jedni od drugih. Možda su tekovine razvoja civilizacije koje bi trebale donositi dobro, kolateralno donijele loše atribute kao što je loš zrak pa se ljudi više i ne mogu družiti pa shodno tome postaju manje emocionalno angažirani.
Da ne odlutamo predaleko, potrudimo se u onome gdje možemo. U odgojno-obrazovnoj ustanovi gdje se djeci još uvijek može dati prilika da se izraze i da osjete ljubav. Da mogu reći: „Volim te!“! Da se mogu emotivno izraziti u svojem emotivnom okviru. Za djecu je ljubav prijateljstvo, za djecu je najveća ljubav koju dožive, ona koju dobivaju od roditelja, za djecu je ljubav onaj ugodni osjećaj koji imaju dok se lijepo s nekim igraju… i naravno, ima i simpatija.
U dječjem vrtiću na Valentinovo se njeguje običaj vjenčavanja vrapčića koji djeci onda povodom svojeg pira ostavljaju slatkiše koje djeca uporno i uspješno traže.
U dječjem vrtiću je simbol srca najjači simbol koji postoji i djeca ga obožavaju crtati, bojati i izrađivati.
Sve se ovo našlo na listi aktivnosti povodom Valentinova u našem vrtiću:
Gusjenice su se bavile srcima kroz likovno izražavanje.
Koale su uredile prostor u skladu s ovim neformalnim blagdanom, a onda se bacile u potragu dragocjenim slatkim delicijama.
Krijesnice su od tijesta izrađivali srca koja su zatim bojali. Baš su slatka, ali ne i jestiva.
Medvjedići su se također bavili temom srca kroz mnoge medije, načine i tehnike. Srca posvuda.
Žabice su temu ljubavi shvatile dosta ozbiljno, izrađivali su bojali srca (u svim bojama, a ne samo u crvenoj), tražili slatkiše
što im zaljubljeni vrapčići ostaviše, imali ples srca i igrali društvenu igru na temu ljubavi.
Sovice su pronašle svoje slatkiše, ali i prava prijateljstva i simpatije unutar skupine te su svoju povezanost ovjekovječile
svečanim fotografiranjem uz ljubavne narukvice koje su sami izradili.
Zečići su također bili svi u srcima, osim toga zaigrali su i društvenu igru s temom srca ... i čuvanja srca na sigurnom mjestu.
Zvjezdice su izrađivale valentinovska srca uz pomoć jedne vesele tehnike raspršiavanja boje slamkama.
PROGRAM "SIGURNIJE ŠKOLE I VRTIĆI" - RADIONICA ŠTO SE NALAZI U TORBI PRVE POMOĆI I ČEMU SLUŽI
Piše: Marina Lovrić, zdravstvena voditeljica
Nastavljamo provođenje radionica u sklopu programa Hrvatskog Crvenog križa „Sigurnije škole i vrtići“ na temu pružanja prve pomoći. Prepoznaju da se torba prve pomoći nalazi kod doktora, kod tate u autu i kod nas u vrtiću. Upoznali su sterilne komprese, zavoje, flastere, sprej za dezinfekciju te čemu služe. Malo smo se poigrali i demonstrirali što čemu služi tako što su naša djeca sanirala razne povrede na Medi i međusobno jedni na drugima. Usuđujem se reći da su naša djeca spretna i da smo uz njih sigurni. Nakon provedene radionice, djeca Sovica i Gusjenica na radnom listiću prepoznaju koji se materijali nalaze u torbi za pružanje prve pomoći.
PROGRAM "SIGURNIJE ŠKOLE I VRTIĆI" - RADIONICA ŠTO JE SIGURNO ZA DJEČJU IGRU
Piše: Zoran Buhač, pedagog
Nastavkom provođenja sklopa radionica i programa Hrvatskog Crvenog križa „Sigurnije škole i vrtići“ došli smo one teme koja je djeci najbliža i najzanimljivija, a to je dječja igra. Nažalost poučeni iskustvima iz Crne kronike, dječja igra može biti za djecu strašno opasna. Cilj je današnje aktivnosti osvijestiti djecu o tome što je podobno, a što nije za njihovu kvalitetnu igru. Dobro je dok se igramo igračkama i predmetima koji ne izazivaju nikakva rizika, ali ako naš gumeni mač zamijenimo kuhinjskim nožem ili plastični puškomitraljez aku bušilicom… e tu stvari mogu postati komplicirane.
Cilj je ove radionice da djeca prepoznaju što je nešto, zašto nije za igru i zbog čega po njihovu zabavu opasno i zašto se u igri i istraživanju trebaju kloniti toga.